Η γύρη είναι προϊον που συλλέγουν οι μέλισσες από τα λουλούδια. Πρόκειται για τα αρσενικά αναπαραγωγικά κύτταρα των φυτών (γυρεόκοκκοι) των Σπερματόφυτων. Στα φυτά που έχουν άνθη, οι γυρεόκοκκοι βρίσκονται στους ανθήρες των στημόνων και μεταφέρονται στη συνέχεια στον ύπερο, προκειμένου να γίνει η γονιμοποίηση του άνθους.

Το πάχος των γυρεόκοκκων κυμαίνεται από 2,5 έως 250μm (μικρόμετρα).

Tο χρώμα τους ποικίλλει, από το μαύρο της παπαρούνας (Papaver rhoeas L.) το ροζ–κόκκινο του πολύκομπου (Micromeria juliana (L.) Benth. ex Rchb.), το κίτρινο της λαψάνας (Sinapis), μέχρι το λευκό του βαμβακιού (Gossypium hirsutum L.).

Η γεύση της γύρης είναι κατά το πλείστον πικρή αλλά υπάρχουν και φυτά, πόες συνήθως, που δίνουν γλυκιά γύρη. Γενικά όσο πιό κοκκινωπή (δεν είναι απόλυτο) είναι τόσο πιο γλυκιά γεύση έχει.

Τα εντομόφιλα φυτά βασίζουν την γονιμοποίηση τους στα έντομα (μέλισσες, βομβίνους, πεταλούδες κ.α). Η γύρη κατά την επικονίαση που γίνεται από τις μέλισσες αναμειγνύεται με τις εκκρίσεις τους και με το νέκταρ. Ο συνδυασμός αυτών των συστατικών είναι υπεύθυνος για τις ωφέλιμες ιδιότητες της γύρης που προσφέρει στον άνθρωπο. Η γύρη αποτελεί βασική πηγή τροφής για τις μέλισσες λόγω του πλούτου θρεπτικών ουσιών που περιέχει.

Οι κόκκοι της γύρης από τα λουλούδια, μαζεύονται σε μπαλάκι από τη μέλισσα που προσθέτει λίγο νέκταρ για καλύτερη συνοχή (και μαζί του προβιοτικούς μικροοργανισμούς) και το τοποθετεί στο «καλαθάκι» της γύρης στο τρίτο ζεύγος ποδιών της. Οταν γεμίσει το «καλαθάκι» της η μέλισσα το πηγαίνει στην κυψέλη όπου θα αποθηκευτεί στην κηρήθρα, εκτός κι αν της το «κλέψει» ο μελισσοκόμος που έχει τοποθετήσει στην είσοδο της κυψέλης ειδική γυρεοπαγίδα.

Στη μονάδα μας χρησιμοποιούμε ειδικές γυρεοπαγίδες οι οποίες είναι αεριζόμενες και στεγανές και σε συνδυασμό με την καθημερινή συγκομηδή της γύρης, την άμεση απομάκρυνση τυχόν ξένων σωματιδίων με ειδικό μηχάνημα, την αεροστεγή συσκευασία και την άμεση καταψυξή της στους –18C, εγγυώμαστε την ποιότητα της.

Η γύρη είναι το πληρέστερο διατροφικό συμπλήρωμα και παράλληλα πηγή αντιοξειδωτικών, πρεβιοτικών και προβιοτικών.

Η προσφορά της γύρης στην υγεία μας:

Βελτιώνει τη σωματική και διανοητική λειτουργία, αυξάνει την ικανότητα για εργασία, καταπραϋνει τα νεύρα, καταπολεμά την αϋπνία ακόμα και την κατάθλιψη.

Η ρουτίνη (γνωστή ως βιταμίνη Ρ) που περιέχει προστατεύει τα τοιχώματα των αγγείων. Προστατεύει επίσης τον προστάτη από φλεγμονές, υπερπλασίες και κακοήθεις νεοπλασίες.

Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και προάγει την αποτοξίνωση του οργανισμού.

Βελτιώνει την πεπτικότητα άλλων τροφών και ρυθμίζει την εντερική λειτουργία. Προάγει τα ωφέλιμα μικρόβια του εντέρου (προβιοτικά) και καταπολεμά τα παθογόνα που προκαλούν διαταραχές της θρέψης και μεταβολικό σύνδρομο.

Μειώνει την κακή (LDL) και αυξάνει την καλή (HDL) χοληστερόλη. Μειώνει τα τριγλυκερίδια.

Χρησιμοποιείται με επιτυχία και κατά της παχυσαρκίας (αυξάνει το μεταβολισμό, δίνει αίσθημα κορεσμού, περιέχει απαραίτητα θρεπτικά συστατικά) και κατά της νευρικής ανορεξίας (τονώνει τον καταπονημένο οργανισμό, αναπληρώνει τα θρεπτικά συστατικά).

Χρησιμοποιείται κατά της αναιμίας.

Ρυθμίζει την αρτηριακή πίεση και τους ενδοκρινείς αδένες.

Χρησιμοποιείται κατά της αλλεργίας στην εισπνεόμενη γύρη και άλλων αλλεργιών.

Χρησιμοποιείται κατά των συμπτωμάτων της εμμηνόπαυσης μόνη ή σε συνδυασμό με βασιλικό πολτό.

Τονώνει τη λίμπιντο (την ερωτική διάθεση) και αυξάνει τη γονιμότητα.

Από το 1948 επιστημονικές μελέτες αναφέρουν οτι προστατεύει από την εμφάνιση καρκίνου κι έχει θετική επίδραση στη μακροζωία και την ευζωία.

Απαραίτητη στους αθλητές για καλές επιδόσεις.

Αντενδείξεις:

Μόνο μία. Η αλλεργία στην κατανάλωση γύρης, που ευτυχώς αφορά μόνο ένα στα 2000 άτομα. Αν εμφανιστούν δυσάρεστα συμπτώματα μετά την κατανάλωση γύρης (φαγούρα στο στόμα, εξανθήματα, ναυτία, διάρροια) σταματάμε τη λήψη γύρης και συμβουλευόμαστε αλλεργιολόγο.

Δοσολογία:

Μια γεμάτη κουταλιά της σούπας γύρη. Η κουταλιά αυτή που ζυγίζει περίπου 35 γραμμάρια καλύπτει τις ημερήσιες ανάγκες σε πρωτεϊνες, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία ενός μέσου ενήλικα, ενώ αποδίδει μόλις 45 θερμίδες.

Τρώμε γύρη καθημερινά, το πρωί, σκέτη ή με μέλι ή γιαούρτι ή μέσα σε λίγο χυμό και τουλάχιστον μισή ώρα πρίν από κάποιο γεύμα.

Για αθλητές με έντονη προπόνηση η δόση μπορεί να πολλαπλασιαστεί, το ίδιο και σε άτομα με συγκεκριμένες παθήσεις μετά από συμβουλή γιατρού (αρκετοί γιατροί στην Ελλάδα προτείνουν γύρη στους ασθενείς τους).